Tuesday, August 30, 2011

Pemberontak Libya ultimatum pasukan Gaddafi


Pemimpin oposisi Libya Mustafa Abdul Jalil mengeluarkan ultimatum kepada pasukan yang setia kepada Kolonel Gaddafi untuk menyerahkan diri paling lambat hari Sabtu ini. Bila pasukan Gaddafi tidak menyerah, kata Jalil, pasukan pemberontak akan melancarkan serangan militer besar-besaran.

Pasukan yg setia pada Gaddafi
Wartawan BBC di Benghazi, Jon Leyne, mengatakan pihak oposisi masih berupaya untuk melakukan perundingan dengan para pemuka suku di kampung halaman Gaddafi di Sirte. Selain di Sirte perundingan juga dilakukan dengan dua kubu terakhir Gaddafi, Bani Walid di tenggara Tripoli dan di Sabhar.

Semua perundingan ini ditujukan untuk membuat mekanisme penyerahan diri Gaddafi secara damai.
Jalil mengatakan jika perundingan ini tidak membuahkan hasil hingga Sabtu, pemberontak akan menggunakan kekuatan militer untuk memaksa penyerahan diri pasukan Gaddafi.

Namun ia mengatakan serangan militer ini adalah pilihan terakhir. Dalam beberapa hari terakhir jumlah pasukan pemberontak yang mengepung Sirte makin banyak, namun kota tersebut dijaga penuh oleh para pendukung Gaddafi. Muncul kekhawatiran bila pecah pertempuran antara kedua kubu akan jatuh banyak korban jiwa.

No comments:

Post a Comment